ΧΑΡΙΤΙΔΗΣ: Γιατί η Ελλάδα, χάνει το παιχνίδι με την ρωσική αγορά

Τουρισμός 9 Aug 2019 - 1:00 PM
Συντάκτης: TheViewer Editor

 

Στα… κακά νέα από την Ρωσία για τον ελληνικό τουρισμό την φετινή σεζόν, αναφέρεται σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «δημοκρατική», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Tez Tour Ελλάδας κ. Δημήτρης Χαριτίδης.

Κάνοντας απολογισμό με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα για την φετινή τουριστική κίνηση των Ρώσων ταξιδιωτών στην Ελλάδα, δηλώνει πως η πτώση κινείται στο -10% για την Ρόδο και στο -20% για την Κρήτη (!) κατεβάζοντας, πλέον, τον πήχη από την τεράστια αυτή αγορά στο οριακό νούμερο των 100.000 Ρώσων τουριστών για την Ρόδο και κάτω από 300.000, για την Κρήτη.

Οι λόγοι είναι πολλοί και κάθε χρόνο, επηρεάζουν αυτή την συγκεκριμένη αγορά που ενώ είχε τεράστιες δυνατότητες και προοπτικές, τελικά τείνει προς… εξαφάνιση. Η αστάθεια στο ρούβλι, η ακρίβεια στο τουριστικό προφερόμενο προϊόν, οι νέοι «παίκτες» στην τουριστική αγορά όπως η Τυνησία, τα πολύ φτηνά πακέτα που προσφέρει η Τουρκία, οι μεγάλες προσφορές καθ όλη την διάρκεια της σεζόν, συνέβαλαν στην διαμορφωθείσα κατάσταση.

Επιπλέον, ανασταλτικοί παράγοντες στην εισροή μεγάλου ρεύματος Ρώσων τουριστών φέτος στην Ελλάδα παραμένει η οικονομική κατάσταση στο μεγαλύτερο σε έκταση κράτος της γης, η πτώχευση μερικών μικρών Ρώσων τουρ οπερέιτορ με αποτέλεσμα στους Ρώσους καταναλωτές – ταξιδιώτες να καλλιεργηθεί το αίσθημα αποτροπής για διακοπές προς την Ελλάδα.

Όλα αυτά, είχαν ως συνέπεια οι τουρ οπερέιτορ που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα προκειμένου να καλύψουν τις αεροπορικές θέσεις αλλά και τις κλίνες που είχαν κλείσει σε ελληνικά ξενοδοχεία, να κατεβάσουν τις τιμές των τουριστικών τους προγραμμάτων, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι Ρώσοι που επισκέφτηκαν πέρσι αλλά και φέτος τη χώρα μας, να έρχονται με τιμές κάτω του κόστους, ενώ μείωσαν και το πτητικό τους πρόγραμμα προς την Ελλάδα.

Η συνέντευξη αναλυτικά:

  • Κύριε Χαριτίδη, να ξεκινήσουμε από την κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι τώρα, που έκλεισε ο Ιούλιος. Ποια είναι η εικόνα για την τουριστική κίνηση από τις αγορές με τις οποίες ασχολείστε, μέχρι αυτή την ώρα;

Η πτώση από την ρωσική αγορά, κινείται σε γενικά επίπεδα στο 10%. Αυτό όμως, ποικίλλει αναλόγως την περιοχή. Το Ηράκλειο Κρήτης για παράδειγμα, κατέγραψε πτώση της τάξης του -20%, η Ρόδος στο -10% ενώ η ίδια εικόνα επικρατεί και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Ωστόσο, εμείς ως ΤΕΖ ΤΟΥΡ κινούμαστε με αυξητικές τάσεις. Τα στοιχεία αναφέρουν ότι η Κέρκυρα και η Ρόδος είναι στις δύο πρώτες θέσεις σε αύξηση. Μόνο για την Ρόδο, η αύξηση είναι περίπου στο 10% ενώ καταγράφει πτώση σε άλλους τουρ οπερέιτορ.

Π.χ. ένας από τους γνωστούς τουρ οπερέιτορ ακύρωσε πολλές πτήσεις από ρωσικές πόλεις (Αγία Πετρούπολη, Μόσχα). Επιπλέον αναμένεται κι άλλη μείωση από τον Ιούλιο. Εμείς πάντως, δεν έχουμε πρόβλημα με την διακίνηση των τουριστών από την ρωσική αγορά, είμαστε ικανοποιημένοι από τα μέχρι τώρα αποτελέσματα. Οι άλλοι τουρ οπερέιτορ, όμως, έχουν μείωση.

Πέρσι, ο ΤΕΖ ΤΟΥΡ Ελλάδος έφερε κατά 10% περισσότερους τουρίστες από τα εννέα συνολικά κράτη της Ανατολικής Ευρώπης στα οποία δραστηριοποιείται.

Όσον αφορά τους άλλους προορισμούς, όπως π.χ. το αεροδρόμιο της Αθήνας, πέρσι κατέγραψε μια σημαντική αύξηση της τάξεως έως και του 40%. Σε αυτή την εξέλιξη συνέβαλαν οι πολυάριθμες πτήσεις που πραγματοποιούνται από τη Μόσχα προς την Αθήνα. Η Αθήνα όμως, είναι ένας προορισμός κυρίως για μεμονωμένους πελάτες, για επαγγελματικά ταξίδια, για city breaks και για τους περισσότερους τουρ οπερέιτορ δεν αποτελεί έναν στρατηγικό προορισμό.

  • Μιλάτε για την ρωσική αγορά. Ποιες άλλες αγορές εμφανίζουν κινητικότητα;

Κοιτάξτε, η ρωσική, είναι η βασική αγορά. Η ουκρανική αγορά π.χ. κινείται σε πολύ χαμηλά ποσοστά. Ωστόσο είναι μια πολλά υποσχόμενη αγορά με μεγάλες προοπτικές αφού υπάρχει ενδιαφέρον, δεν απαιτείται έκδοση βίζας κ.λπ. Ωστόσο, θέλει πολλή δουλειά ακόμη.

  • Από τις άλλες αγορές, ποια εικόνα έχετε;

Είναι γεγονός πως υπάρχει μείωση από όλες τις αγορές τόσο για την Ελλάδα όσο και για προορισμούς όπως η Ρόδος. Η Λιθουανία καταγράφει πτώση -15%, η Εσθονία -5%. Αυτό έρχεται ως συνέπεια επειδή μπήκαν φέτος στο παιχνίδι καινούργιοι ‘παίκτες’ δηλαδή και άλλοι προορισμοί όπως η Τυνησία και η Τουρκία με πολύ ανταγωνιστικές τιμές και πακέτα.

  • Συνεπώς, το πρόβλημα είναι γενικό. Υπάρχουν τάσεις βελτίωσης για την επόμενη σεζόν;

Δυστυχώς, όχι. Δε νομίζω πως το επόμενο έτος αναμένουμε βελτίωση από αυτές τις αγορές και κυρίως από την ρωσική αγορά. Επειδή οι άνθρωποι του τουρισμού κάνουν από φέτος τον προγραμματισμό για την επόμενη τουριστική σεζόν και φαίνεται πως αυτός θα είναι με τα υπάρχοντα νούμερα, δεν περιμένουμε αυξητικές τάσεις. Δηλαδή, θα δουλέψουν με βάση τα φετινά νούμερα (όπως είναι). Όσον αφορά στην τιμολογιακή πολιτική, δεν διαφαίνεται καμιά αλλαγή. Μην ξεχνάτε, πως φτάσαμε όλη την σεζόν να δουλεύουν τα ξενοδοχεία με προσφορές –και μάλιστα, αρκετά μεγάλες προσφορές.

  • Ωστόσο, κύριε Χαριτίδη από τα early bookings υπήρξαν αυτά τα μηνύματα για την φετινή σεζόν;

Φαινόταν από την αρχή. Προσωπικά, περίμενα μια πτώση αλλά όχι τόσο μεγάλη. Βέβαια, υπήρξαν διακυμάνσεις. Π.χ. τον περασμένο Μάιο, η Ρόδος πήγαινε καλύτερα από την Κρήτη ενώ τον Ιούνιο κινήθηκαν και οι δύο προορισμοί πτωτικά.

  • Ποιοι είναι οι λόγοι που καταγράφονται αυτές οι διακυμάνσεις και τα μειωμένα ποσοστά από την ρωσική αγορά, κατά την άποψή σας;

Υπάρχουν πολλοί λόγοι. Κατά περίεργη… σύμπτωση οι προορισμοί που ανήκουν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, καταγράφουν πολύ μεγάλες μειώσεις. Αυτό οφείλεται, όπως γνωρίζετε στην κρίση που επήλθε με το Πατριαρχείο Μόσχας. Και δυστυχώς, αυτό καταγράφεται σε νούμερα. Άλλοι προορισμοί πάντως, που δεν ανήκουν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο αλλά στην Εκκλησία της Ελλάδος, δεν έχουν καταγράψει τόσο μεγάλη πτώση. Μπορεί να είναι και σύμπτωση, αλλά… είναι γεγονός. Οι Ρώσοι, επηρεάστηκαν.

Επιπλέον, πέραν των προβλημάτων στις εκκλησιαστικές σχέσεις, υπάρχουν και οι κακές σχέσεις σε διπλωματικό επίπεδο τα τελευταία χρόνια ενώ η Ελλάδα, είναι σχεδόν ανύπαρκτη από επικοινωνιακής άποψης. Δεν μπορούμε να περιμένουμε πάνω από ένα εκατομμύριο Ρώσους τουρίστες σε όλη την χώρα, με αυτά τα δεδομένα. Μην ξεχνάτε, πως ό,τι γίνεται οφείλεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στις προσπάθειες των τουρ οπερέιτορ και των ξενοδόχων.

  • Συνεπώς, για το 2020… τα ίδια και ίσως καλύτερα.

Δεν θα το έλεγα έτσι. Τα ίδια και ίσως… χειρότερα περιμένουμε και για το 2020. Από όσα δείχνει ο προγραμματισμός που κάνουν από φέτος οι τουρ οπερέιτορ, με βάση τα φετινά δεδομένα, σίγουρα θα είναι μειωμένα. Επιπλέον, δεν αναμένεται να αλλάξει κάτι και από την ρωσική αγορά μέσα στο επόμενο διάστημα, διότι υπάρχουν πολλά προβλήματα. Το εθνικό τους νόμισμα, το ρούβλι, δεν είναι σταθερό και άλλα εσωτερικά προβλήματα που επηρεάζουν κι άλλο τις επιλογές των τουριστών.

Η Ρόδος π.χ. τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζει σταδιακή μείωση από την ρωσική αγορά. Το 2013 είχε 250.000 μόνον από την Ρωσία ενώ η Κρήτη είχε κάνει ρεκόρ με 503.000! Τώρα οι Γερμανοί στην Κρήτη πλησιάζουν το ένα εκατομμύριο ενώ οι Ρώσοι θα είναι κάτω από 300.000!

Πέρσι είχαμε 125.000 αφίξεις από την Ρωσία και φέτος, οριακά στις 100.000. Αν συνεχιστεί η πτώση, από το επόμενο έτος θα πέσουμε κάτω από 100.000.

Δείτε επίσης

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ: Ανάγκη κατάρτισης θεσμικού πλαισίου για τον ιατρικό τουρισμό

Την ανάγκη κατάρτισης θεσμικού πλαισίου για τον ιατρικό τουρισμό συζήτησαν σήμερα ο Υπουργός Τουρισμού κ. …