Breaking News

Αλέξανδρος Αγγελόπουλος: Αβεβαιότητα για την φετινή σεζόν – ‘Εκπλήξεις’ από την ρωσική αγορά

Τουρισμός 30 Apr 2019 - 10:01 AM
Συντάκτης: TheViewer Editor

Αποκαλυπτικός εμφανίζεται, σε συνέντευξη του στην εφημερίδα “δημοκρατική” για όλα τα θέματα του τουρισμού ενόψει της νέας τουριστικής σεζόν, ο διευθύνων σύμβουλος της ADLEMAR RESORTS κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος. Ενδιαφέρον ιδιαιτέρως, παρουσιάζει το γεγονός πως αναλύει την κατάσταση τόσο σε οικονομικό – επιχειρηματικό επίπεδο όσο και σε ό,τι έχει να κάνει με τις αγορές και τις εξελίξεις που θα παίξουν ρόλο στον τουρισμό, φέτος.

Η συνέντευξη αναλυτικά:

  • Κύριε Αγγελόπουλε, ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την φετινή τουριστική περίοδο; Είναι ενθαρρυντικά τα στοιχεία;

Είναι σε κάθε περίπτωση μια πολύ… περίεργη χρονιά. Δε νομίζω ότι κάποιος μπορεί με ασφάλεια να εκτιμήσει το “πού θα κάτσει η μπίλια” αλλά σαφέστατα κι έχουμε έναν προβληματισμό ως προς την ακανόνιστη ροή. Βλέπουμε ότι οι κρατήσεις στην περίοδο του Early Booking δεν είναι αυτές που περιμέναμε ενώ επίσης σημαντικό είναι το γεγονός πως όλα τα Early Bookings στις περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες έχουν πάρει παράταση, που σημαίνει ότι στο τέλος, και η μέση τιμή δεν θα ακολουθήσει ανοδική πορεία. Αυτά μένουν να κριθούν, αν και είμαστε ακόμη σε αναμονή και σε ελαφρά πτωτική τάση.

  • Όσον αφορά την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας, εκτιμάτε πως η υπόθεση με το Brexit έχει επηρεάσει τις τάσεις για κρατήσεις;

Κοιτάξτε, η κουλτούρα των Άγγλων, είναι γενικώς συντηρητική. Οπότε μιλάμε για έναν λαό που μόνο που ακούει τις “σειρήνες” του Brexit νιώθει ανασφάλεια. Σαφέστατα και στο σενάριο του Brexit φοβούνται περισσότερο τι θα γίνει στην ισοτιμία του ευρώ με την λίρα. Όσο υπήρχαν οι προσφορές, τα πράγματα ήταν καλά και υπήρχε μια καλή ροή. Αυτή η ροή φαίνεται να συρρικνώνεται, να έχει μια ελαφρά οπισθοχώρηση κι αυτό γιατί αιωρείται συνεχώς το σενάριο, το οποίο δεν ευνοεί σαφέστατα τον λαό μας -όπως και καμία συναλλαγή με την Ε.Ε. Ας περιμένουμε να δούμε -αν κι έχω την αίσθηση πως ό,τι και να γίνει στο τέλος, η ανασφάλεια είναι αυτή που θα κρίνει την πορεία μας.

  • Η αλήθεια είναι πάντως πως οι γνώμες των περισσοτέρων παραγόντων του τουρισμού, διίστανται για την πορεία της φετινής σεζόν πέραν του γεγονότος ότι υπάρχουν οι εκλογικές αναμετρήσεις τον Μάιο.

Δεν μπορώ να σας πω ακόμη, διότι όλα αυτά “γεννούν” μία άυλη ανασφάλεια την οποία δεν μπορεί κανείς να την αποδώσει σε συν – πλην ή κάτι άλλο. Το πρόβλημα που έχουμε και ο λόγος που η χρονιά εμφανίζεται αμφίρροπη είναι αφενός επειδή η Τουρκία, μας έχει δημιουργήσει έναν πόλο ανταγωνισμού ενώ την ίδια ώρα, βλέπει κάποιος πως τα όρια των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων είναι σημαντικά. Αρκεί να σας πω ότι αυτή την στιγμή παρατηρείται σε πανελλαδικό επίπεδο, μια υστέρηση στα τετράστερα ξενοδοχεία, κυρίως λόγω της τιμολογιακής πολιτικής και των εκπτωτικών πολιτικών που ακολουθούν τα πεντάστερα. Οπότε τα πεντάστερα –περιέργως- έχουν πολύ μικρότερη υστέρηση, εάν έχουν- ενώ τα τετράστερα υφίστανται μια πίεση. Άρα ουσιαστικά έχουμε και εσωτερικό ανταγωνισμό.

  • Οι τιμές πώς θα είναι φέτος κύριε Αγγελόπουλε; Θα μπορούν να ακολουθήσουν οι ξενοδόχοι μια διαφορετική πολιτική στη high season;

Υπάρχει μεγάλη σε έκταση, επέκταση των Early Bookings. Δεν μπορώ να ξέρω την πολιτική που ακολουθεί ο κάθε ξενοδόχος αλλά το να βλέπει κανείς αγορές όπως το Νότιο Αιγαίο με τιμολογιακή πίεση λόγω των εκπτώσεων, δεν αφήνει και πολλά περιθώρια να αισιοδοξούμε ότι στο τέλος θα έχουμε ένα καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα. Ας περιμένουμε να δούμε γιατί, τον τελευταίο μήνα π.χ. η Τουρκία ανέβασε τις τιμές της στην προσπάθειά της να ελέγξει την ροή και να δημιουργήσει τζίρο με αποτέλεσμα να λειτουργήσει αυτό -έστω και παροδικά- θετικά για εμάς.

  • Να περάσουμε στις αγορές. Ποιες θα επικρατήσουν φέτος κατά την εκτίμησή σας;

Το μείγμα των αγορών δεν θεωρώ ότι θα έχει μεγάλη διαφοροποίηση από αυτό που είχαμε. Παρουσιάζεται αυτή η περίεργη συμπεριφορά της Αγγλίας, που είναι μια μεγάλη αγορά για την Ελλάδα. Τώρα είμαστε οριακά πίσω. Αυτό θα κριθεί στο επόμενο διάστημα αλλά, η αλήθεια είναι πως δεν έχω δει την Αγγλία ποτέ να συμπεριφέρεται επιθετικά μετά την περίοδο του Early Booking. Οπότε ας περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα σενάρια. Εντύπωση ίσως προκαλεί η Γερμανία, που είναι και η μεγαλύτερη αγορά της Ελλάδας, η οποία δεν δείχνει ιδιαίτερα σίγουρη. Τα νούμερα είναι οριακά πίσω σε πανελλήνιο επίπεδο. Αυτό που με εκπλήσσει είναι μια σχετική ψυχραιμία από την πλευρά των γερμανών τουρ οπερέιτορ. Αυτό συνιστά προς εμάς ένα θετικό πρόσημο. Αφού αυτοί δεν ανησυχούν γιατί να ανησυχούμε εμείς;

Να προσθέσω, πως επειδή υπάρχει μείωση των αεροπορικών θέσεων, από μόνο του αυτό δεν λέει κάτι. Είχαν μπει πολλές αεροπορικές θέσεις πέρσι, οι οποίες δεν καλύφθηκαν. Οπότε εάν το δούμε έτσι, δεν θα πρέπει να μας ανησυχεί. Η μόνη αγορά που με ανησυχεί περισσότερο, είναι η 3η σε δύναμη αγορά του 2018, που ήταν η Πολωνία. Παρουσιάζει σοβαρή υστέρηση και αντίστοιχα σοβαρή αύξηση προς την Τουρκία. Μιλάμε για μια αγορά που είναι ευαίσθητη τιμολογιακά γι αυτό και ακολουθούν το φτηνότερο προϊόν. Αυτό θα πρέπει να μας ανησυχεί καθότι αντιμετωπιζόμαστε και φορολογούμαστε με ευρωπαϊκά κριτήρια.

  • Είναι γεγονός πάντως πως ο τουρισμός έχει δεχθεί πάρα πολύ μεγάλο πλήγμα από την φορολογία -το βλέπουμε ιδιαίτερα στα νησιά όπου όλοι οι κλάδοι (ξενοδοχεία, εστίαση κ.λπ.) δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν και βέβαια, δεν μπορούν να συγκρατήσουν τις τιμές τους.

Δυστυχώς το πρόβλημα είναι πως δεν κάνουμε έναν διάλογο επί ίσοις όροις με την Πολιτεία. Ο περιφερειάρχης Ν. Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκος, μου είχε πει κάποτε ότι το 85% της οικονομίας του Ν. Αιγαίου εξαρτάται από τον Τουρισμό. Και μιλάμε για το σύνολο της οικονομίας της φιλοξενίας. Εμείς λέμε το αυτονόητο: εάν πρέπει να δώσουμε δουλειές, να κάνουμε ανακαινίσεις κ.λπ. πρέπει να βγάζουμε και χρήματα. Είναι ένα “ντόμινο” αφού ταυτόχρονα θίγεται όλη η αλυσίδα της οικονομίας και συμπαρασύρει πάρα πολλά επαγγέλματα όπως η εστίαση, η μεταποίηση, ο πρωτογενής τομέας… ούκ έστιν αριθμός. Χρειάζεται σίγουρα να γίνει ένας σωστός διάλογος.

  • Είχε γίνει μεγάλη συζήτηση για τον φόρο διανυκτέρευσης ο οποίος, τελικά, επιβλήθηκε και η Πολιτεία δεν εισάκουσε τις αντιρρήσεις.

Μπορώ να σας το οπτικοποιήσω: δείτε πόσα ξενοδοχεία αλλάζουν χέρια. Μπορεί να αλλάξουν για 100 διαφορετικούς λόγους. Το θέμα είναι όχι μόνον γιατί αλλάζουν χέρια, αλλά πού καταλήγουν και τελικά τι πορεία ακολουθούν. Όταν τα βάλει κανείς σε ένα πλάνο εξαετίας, καταλαβαίνει πόσο στενόμυαλα αντιμετωπίζεται ο κλάδος.

  • Είναι γεγονός πως όλα μαζί, λειτουργούν σωρρευτικά.

Να σας πω ένα γελοίο; Ο φόρος στο αλκοόλ που επιβλήθηκε. Αν σκεφτεί κανείς ότι ο κύριος όγκος των επισκεπτών που δεχόμαστε είναι All Inclusive, ο φόρος επιβαρύνει αποκλειστικά και μόνο τον επιχειρηματία. Δεν μετακυλίεται αυτό στον επισκέπτη. Θα έπρεπε να είχε γίνει πρόβλεψη γι αυτό. Είναι ένα συνεχόμενο “βραχυκύκλωμα” όπου τελικά, δεν φαίνεται κανείς να παίρνει το μέρος αυτού που κάνει την δουλειά.

  • Να σας ρωτήσω για το All Inclusive. Υπάρχει περιθώριο βελτίωσης κατά την άποψή σας;

Το All Inclusive, μας επιβλήθηκε. Ζούμε σε μια ευρωπαϊκή οικονομία συρρικνούμενη και πιεζόμενη. Οι φήμες περί ενός επόμενους κύματος συμπίεσης των οικονομικών μεγεθών στην Ευρώπη δείχνουν πραγματικές. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε ουκ ολίγα. Απ την άλλη πλευρά, έχουμε αγορές όπως η Ρωσία που είναι μια τεράστια και σημαντική αγορά για την Ελλάδα, αλλά στο πλαίσιο της εξωτερικής μας πολιτικής ανοίγουμε ένα μέτωπο το οποίο δεν ξέρουμε πώς θα το κλείσουμε. Είναι όλα σύνθετα. Και την ίδια ώρα, δεν υπάρχει διάλογος με την Πολιτεία.

  • Μιας και μιλήσαμε για την ρωσική αγορά. Ποια είναι τα μηνύματα για φέτος;

Έχει μια ελαφρά ανοδική τάση σε αντίθεση με το πώς ξεκίνησε. Αυτό έγινε επειδή οι Τούρκοι ανέβασαν σημαντικά τις τιμές -σε σχέση με την αρχή της εμπορικής σεζόν. Τις τελευταίες 2-3 εβδομάδες παρουσιάζει συγκράτηση. Είναι μια αγορά εξαιρετικά ευαίσθητη. Η οικονομία δεν είναι σε καλή κατάσταση και αυτό συνεπάγεται σε πιέσεις που δέχονται οι τουρ οπερέιτορ στην Ρωσία. Εμείς ως πολιτική κοιτάμε ποιοι τουρ οπερέιτορ υπόσχονται ασφάλεια στον ταξιδιώτη και στα τουριστικά γραφεία και προσπαθούμε να προστατεύσουμε τον καταναλωτή. Όπως ξέρετε το 2015-6 είχαμε σημαντικές χρεωκοπίες ρώσων τουρ οπερέιτορ. Κι επειδή διαφαίνεται ότι θα γίνει κάτι τέτοιο και τώρα, προσπαθούμε να κάνουμε συμφωνίες με όποιον είναι πιο αξιόπιστος.

  • Εκείνα τα χρόνια, είχαν προκληθεί πολλά προβλήματα με τις πτωχεύσεις ρώσων τουρ οπερέιτορ που είχαν ως αποτέλεσμα να αφήσουν πολλές εκκρεμότητες και να δημιουργήσουν προβλήματα σε ελληνικές επιχειρήσεις. Ήδη υπάρχουν πληροφορίες ότι έχουν βγει διαταγές πληρωμής σε κάποιους τουρ οπερέιτορ.

Γενικότερα υπάρχουν εκκρεμότητες προς Έλληνες ξενοδόχους γι’ αυτό είναι σημαντικό να προσέξει κανείς με ποιον θα συνάψει συμφωνίες. Οι συνεργασίες με την Ρωσία θέλουν πολλή προσοχή. Καλό είναι ο κόσμος να έχει το νου του και να είναι προσεκτικός σε τέτοιες συναλλαγές. / Πηγή:www.dimokratiki.gr

Δείτε επίσης

Έλενα Κουντουρά: Πιο ανταγωνιστικός ο ελληνικός τουρισμός με τη μείωση του ΦΠΑ (video)

Η Ελλάδα άλλαξε σελίδα, πετύχαμε η χώρα να βγει από την κρίση και τα μνημόνια …