Breaking News

Iδού η Ρόδος, ιδού και οι εικαστικές συλλογές της στο Ιδρυμα Θεοχαράκη

Arts and Culture 18 Feb 2019 - 2:41 PM
Συντάκτης: TheViewer Editor

Στον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. και Μ. Θεοχαράκη, παρουσιάστηκαν τα πολύτιμα έργα ζωγραφικής που διαθέτει το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου.

Η τελετή των εγκαινίων ξεκίνησε με τους χαιρετισμούς του Προέδρου του Ιδρύματος, Βασίλη Θεοχαράκη, του Δημάρχου Ρόδου, Φώτη Χατζηδιάκου, του Προέδρου του Μουσείου Ρόδου, Δρ. Νικόλαου Φρόνα, του Διευθυντή Εικαστικού προγράμματος του Ιδρύματος Θεοχαράκη και επιμελητή της έκθεσης, Τάκη Μαυρωτά και της Διευθύντριας της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα.

Όλοι οι ομιλητές επεσήμαναν την μοναδική αξία αυτής της συλλογής και της τεράστιας προσφοράς της στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας της ελληνικής ζωγραφικής του 20ου αιώνα.

«Η σημερινή έκθεση αποτελεί μια αξιοσημείωτη δράση πολιτισμού, μέσα από την οποία αναπτύσσεται ένας διάλογος μεταξύ των δυο φορέων πολιτισμού, ένα δίκτυο συνεργασίας, σύμπραξης και ανταλλαγής ιδεών, προσαρμοσμένων στον κοινωνικό και εκπαιδευτικό τους προορισμό . Μια εμπνευσμένη πρωτοβουλία, μια απόφαση, που αποκτά ειδικό βάρος, μια σημαντική εξέλιξη, που δίδει νόημα στους σκοπούς και στην αποστολή του Ιδρύματος Βασιλείου & Μαρίνας Θεοχαράκη, αλλά και του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου» ανέφερε ο δήμαρχος Ρόδου.

Σημειώνεται ότι το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου αποτελεί έναν ανεκτίμητο θησαυρό.

Η απόκτηση πολλών έργων τέχνης και μόνιμων συλλογών, μοναδικής αξίας και ξεχωριστής ποιότητας, καθιστούν τη συλλογή του τη δεύτερη μεγαλύτερη και σημαντικότερη στην Ελλάδα.

Στην έκθεση εκτέθηκαν πολύτιμοι πίνακες των δημιουργών, Θεόφιλου, Παρθένη, Παπαλουκά, Κόντογλου, Τσαρούχη, Μόραλη, Συκελιώτη, Βασιλείου, Γκίκα, Μπουζιάνη, Τσόκλη, Κεσσανλή, Μπότσογλου, Τέτση, Ψυχοπαίδη και Ακριθάκη.

Εδώ και λίγα χρόνια το Ιδρυμα Θεοχαράκη κάνει σιωπηρά και σεμνά μια σπουδαία δουλειά. Συστήνει στους Αθηναίους τις ιδιαίτερα αξιόλογες συλλογές που έχουν μουσεία και πινακοθήκες της Περιφέρειας, σε ωραία επιμελημένες εκθέσεις. Κάπως έτσι λειτουργεί αποκεντρωτικά με τρόπο λοξό: αντί να έρχονται οι κάτοικοι από μακρινά μέρη στην πρωτεύουσα για να δουν τέχνη, καλεί τους κατοίκους της πρωτεύουσας να ανακαλύψουν ενδιαφέροντα έργα που είναι μοιρασμένα εκτός Αθηνών. Το πρόσφατο αφιέρωμα που εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στη Βασιλίσσης Σοφίας με τίτλο «Πολύτιμα έργα ζωγραφικής από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου» με περισσότερα από ενενήντα σημαντικά εκθέματα, έχει ακριβώς αυτόν τον σκοπό.

Μετά την πραγματοποίηση της παρουσίασης των κορυφαίων συλλογών Ευάγγελου Αβέρωφ, Γιώργου Ι. Κατσίγρα, Αλίκης και Νέστορα Τέλλογλου, ήρθε η σειρά της Ρόδου να φιλοξενηθεί στο όμορφο κτίριο του ιδρύματος. Το νησί ήταν από τους τόπους που ευτύχησε να αποκτήσει ένα ζηλευτό corpus έργων ελληνικής ζωγραφικής των τελευταίων 100 ετών, άρτιο και αντιπροσωπευτικό όλων των ρευμάτων. Οι βάσεις για τη δημιουργία του Μουσείου μπήκαν ήδη από τη δεκαετία του ’50. Ιδιαίτερα μεγάλο ρόλο, πάντως, έπαιξε ο Ανδρέας Ιωάννου (1918-1972). Ηταν λογοτέχνης και λάτρης των καλών τεχνών, οραματιστής, χρημάτισε νομάρχης της Δωδεκανήσου. Στόχος του ήταν να προωθήσει την αισθητική διαπαιδαγώγηση του κοινού. Κοντά του συσπειρώθηκαν άνθρωποι με ευαισθησίες, συλλέκτες, ιστορικοί τέχνης αλλά και οι ίδιοι οι καλλιτέχνες που συνέβαλαν με δωρεές στο να δημιουργηθεί αυτό το σημαντικό εικαστικό αφήγημα.


Από αριστερά, Φούλη και Βαγγέλης Χρόνης, Μαρίνα Θεοχαράκη, Μπέκη Στραβελάκη και Μπέκη Παπασταυροπούλου.

Την περασμένη Δευτέρα στα εγκαίνια, το κλίμα ήταν ιδιαίτερα ευχάριστο με πολλούς Ρόδιους να έχουν γεμίσει τους χώρους του ιδρύματος, υπερήφανοι που τιμάται με αυτόν τον τρόπο η ιδιαίτερη πατρίδα τους. Το «παρών» έδωσαν άνθρωποι από τον πολιτικό, επιχειρηματικό, διπλωματικό κόσμο. Εντονη και η παρουσία των καλλιτεχνών και των θεωρητικών τέχνης που πέρασαν το κατώφλι του ιδρύματος, που έχει στηρίξει την ελληνική τέχνη.

Ο Τάκης Μαυρωτάς έχει ενορχηστρώσει μια διαδρομή στους σημαντικούς καλλιτέχνες που εκπροσωπούνται στη συλλογή: από τον Θεόφιλο και τον Κωνσταντίνο Μαλέα, τον Παρθένη, τον Λύτρα και τον Κόντογλου στον Κεσσανλή, τον Ακριθάκη, τον Σόρογκα, την Οπη Ζούνη. Το πιο ωραίο στοιχείο της πλοήγησης είναι η εναλλαγή: προσωπογραφίες, τοπιογραφίες, συνθέσεις και νεκρές φύσεις, μέσα από διαφορετικές αισθητικές αποτυπώσεις καλλιτεχνών διαφορετικών γενεών, περίπου από το 1863 έως και σήμερα. (με πληροφορίες από ert rodou / kathimerini)

Δείτε επίσης

The Favourite: Η αληθινή ιστορία που ενέπνευσε τον Λάνθιμο και ο ρόλος του Τσόρτσιλ (video)

Το The Favourite ετοιμάζεται για τη μεγάλη βραδιά των Οσκαρ, έχοντας 10 υποψηφιότητες. Η ταινία του …